آیا عکاسی شما نیاز به پیشرفت و بهترشدن دارد؟ در اینجا 10 نکته آورده شده که به کمک آنها می توانید همین لحظه به سرعت عکس های خود را تبدیل به عکس های بهتری کنید. شما نیازی به تجهیزات اضافی نخواهید داشت و به محض اعمال تکنیک های زیر، نتایج آن را متوجه خواهید شد. این نکات را به کار ببندید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. با دانستن و به کارگیری این نکات سریع و آسان می توانید درعرض چند ساعت به یک عکاس بهتر تبدیل شوید.

  • به سوژه عکس نزدیک شوید

اکثر افراد وقتی می خواهند عکس بگیرند معمولا با فاصله زیاد از سوژه عکس خود قرار می گیرند. وقتی به سوژه عکس نزدیک می شوید، باعث می شود چهره سوژه اصلی عکس شما تمام قاب عکس را پر کند و تبدیل به مهم ترین عنصر در عکس شما بشود. از چندقدم نزدیک شدن به سوژه نترسید. بعضی از دوربین های point-and-shoot بهترین لنزها را در اختیار ندارند، بنابراین برای اینکه قاب دوربین را به طور کامل با سوژه پرکنید، لازم است این کار را انجام دهید.

  • در فضای بیرون عکس های بیشتری بگیرید

برای تاباندن نور به سوژه، هیچ چیز بهتر از نور طبیعی نیست. وقتی در فضای بیرون عکس میگیرید، نیازی به استفاده از فلاش نیست و همین امر باعث می شود سوژه ها زنده و باروح در عکس بیافتند. فقط مطمئن شوید که خورشید درپشت سر شما قرار گرفته باشد تا از جلو باعث روشن شدن سوژه عکس شما شود. درصورت قرار داشتن خورشید در پشت سوژه، باید از فلاش استفاده شود.

  • از طلوع و غروب خورشید عکس بگیرید

هر عکاسی به شما خواهد گفت که بهترین ساعات برای گرفتن عکس، هنگام طلوع و غروب خورشید است. چرا؟ چونکه نور از یک زاویه تابیده می شود و زیاد مستقیم و شدید نیست. این کار باعث می شود تا یک نور نارنجی رنگ زیبا و طبیعی روی سوژه شما بتابد. اگر صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، می توانید مقداری نور بنفش و صورتی فوق العاده زیبا در آسمان مشاهده کنید. زاویه خورشید نیز باعث ایجاد سایه ها می شود که درام بیشتری در عکس های شما ایجاد می کند.

  • سوژه های خود را در مرکز عکس قرار ندهید

جالب ترین عکس ها آنهایی هستند که سوژه عکس در آن ها کمی دورتر از مرکز عکس قرار گرفته است. قاب دوربین را به سه قسمت تقسیم کنید و سوژه خود را در یکی از قسمت ها (بالا، پایین، چپ یا راست) قرار دهید. این کار منجر به ایجاد تحرک در عکس می شود و از لحاظ بصری عکس را جالب تر می کند.

  • از زوایای غیرمعمول عکس بگیرید

نیازی نیست که همیشه از سوژه خود مستقیم عکس بگیرید. اگر این کار را کمی امتحان کنید، عکس های بسیار جالبی می توانید بگیرید. دوربین را در زوایای پایین، بالا و گوشه ها قرار دهید و سعی کنید چیزی در جلوی دوربین خود قرار دهید. شاید این گونه زاویه ها عجیب به نظر برسند؛ اما عکس های شما بسیار خلاقانه می شوند.

  • هیچگاه از زوم دیجیتال دوربین خود استفاده نکنید

زوم دیجیتال زمانی اتفاق می افتد که زوم کردن را فراتر از محدوده زوم اپتیکال دوربین خود انجام دهید. در واقع با انجام این کار، به جای زوم واقعی، تصویر خود را کراپ می کنید. دفعه دیگر که می خواهید عکس بگیرید، از زوم دیجیتال استفاده نکنید و به جای آن، خودتان به سوژه عکس نزدیک شوید. متوجه خواهید شد که رزولوشن و کیفیت عکستان بسیار بهتر می شود.

  • در حالت متوالی عکس بگیرید

بسیاری از دوربین های SLR و دوربین های point-and-shoot، تنظیماتی با عنوان گرفتن عکس متوالی (continuous) دارند که این امکان را به شما بدهند تا بتوانید در زمان پایین نگه داشتن دکمه شاتر، پشت سرهم عکس بگیرید. این حالت، هنگام گرفتن عکس های متوالی اکشن بسیار قابل استفاده است. در قسمت منوی اصلی دوربین می توانید این گزینه را فعال کنید.

  • تا جایی که می توانید عکس های زیادی بگیرید

اگر در هر بار گرفتن عکس، تا جای ممکن عکس های زیادی نگیرید، در واقع باعث می شوید تا از قابلیت های دوربین دیجیتال خود به طور کامل بهره نگیرید. بنابراین عکس های زیادی بگیرید؛ می توانید بعداً عکس هایی که خوب نشده اند را حذف کنید؛ دراین صورت برای انتخاب عکس های خوب، گزینه های بسیار زیادتری در اختیار خواهید داشت. شاید لازم باشد تا 100 عکس بگیرید و فقط 4 عکس را از این مجموعه دوست داشته باشید و انتخاب کنید.

  • هنگام گرفتن عکس های پرتره، از سوژه خود بخواهید تا احساسات و هیجاناتش را نشان دهد

اجازه ندهید که عکس های پرتره شما کسل کننده و بی روح باشند. نگذارید این اتفاق بیافتد. زمانی که عکس پرتره می گیرید، لبخند بزنید و از سوژه بخواهید که شاد باشد. می توانید برای او لحظاتی را تداعی کنید که حس شادی و هیجان زیادی به او القا کند و برای دریافت یک واکنش بسیار خوب، از گفتن و تعریف کردن هر چیز جالب و مهیج می توانید استفاده کنید.

  • اگر می خواهید عکس های طبیعی زیبایی بگیرید، دوربین خود را روی پا قرار دهید

آیا برای اینکه سوژه های عکس شما طبیعی عمل کنند با مشکل مواجه هستید؟ در این مواقع کافی است زوم کنید و دوربین خود را روی پایتان قرار دهید. به این شکل هیچ کس متوجه عکس گرفتن شما نمی شود و سوژه مجبور نمی شود که حالت طبیعی خود را برهم زند. نکته دیگر این است که از فلاش دوربین استفاده نکنید. درست است که دوربین را مستقیم روی سوژه خود قرار نداده اید، اما درواقع استفاده از فلاش باعث می شود دیگران متوجه عکس گرفتن شما شوند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *