درواقع در پایان این دهه، تکنولوژی چاپ سه بعدی به عنوان یکی از مهمترین تکنولوژی های روز شناخته شده می باشد. چاپگرهای سه بعدی نوعی اختراع محسوب می شوند که قابلیت ایجاد تغییرات مثبت زیادی در دنیا دارند؛ و با ادامه گام های بلندی که برداشته است، نحوه انجام کارها را برای ما متحول می‌کند.

چاپ سه بعدی به بیان ساده، که به عنوان فناوری ساخت افزودنی نیز شناخته می شود، به چاپ لایه به لایه هر جسم سه بعدی براساس یک فایل دیجیتالی گفته می شود. این تکنولوژی بی نظیر امکان ایجاد ساختارهای بسیار پیچیده از مواد ترکیبی را فراهم می کند. در ادامه، 7 روشی که چاپ سه بعدی از طریق آنها درحال ایجاد تحول در دنیا می‌باشد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

زندگی در خانه ای که از یک چاپگر سه بعدی به وجود آمده است

مسیر هنجارسازی معماری سه بعدی، تجربه های جالبی دربردارد. معماری از لحاظ تطبیق دادن زیبایی شناسی با تکنولوژی های جدید شناخته شده است و چاپ سه بعدی درحال حاضر درحال تغییر نحوه استفاده ما از تخیل خود در ارتباط با طراحی های معماری می باشد. به لطف تکنولوژی چاپ سه بعدی، معماران و طراحان می توانند مدل های معماری ارزان و با دقت بالا ایجاد کنند.

یک شرکت نوپا (استارت آپ) در حوزه چاپ سه بعدی واقع در سانفرانسیسکو توانسته است دیوارهای بتنی مناسب برای یک خانه کوچک را در عرض کمتر از 24 ساعت به روش چاپ سه بعدی بسازد. توانایی ساخت سریع خانه امکان ایجاد مجدد مسکن  پس از وقوع بلایای طبیعی برای افرادی که خانه هایشان دچار آسیب می شوند را فراهم می کند. با این حال، به احتمال زیاد در آینده نزدیک امکان چاپ اجزای خاصی از ساختمان، و نه کل ساختمان، توسط تکنولوژی چاپ سه بعدی امکان پذیر خواهد بود.

خوردن پیتزایی که با چاپ سه بعدی درست شده است

ممکن است سوال کنید که آیا چاپ مواد غذایی واقعا امکان پذیر است؟ پاسخ مثبت است. این کار به طور کلی از طریق یک چاپگر سه بعدی معمولی امکان پذیر است؛ اما درصورت استفاده از موادغذایی به عنوان وسیله چاپ، به جای پلاستیک ذوب شده.

باتوجه به اینکه جمعیت جهان انتظار می رود که تا سال 2050 به تقریبا 9.6 بیلیون نفر برسد، اصل پایداری به یک ضرورت تبدیل گشته است. برخی از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که تولید موادغذایی باید 50 درصد افزایش یابد تا این سطح در حالت فعلی نگه داشته شود. چاپ مواد غذایی به صورت سه بعدی می تواند راه حلی برای این مسئله باشد. هم اکنون، نانوایی ها، رستوران ها و شیرینی فروشی هایی وجود دارند که با استفاده از چاپ سه بعدی موادغذایی، در زمان صرفه جویی کرده اند و کارایی خود را افزایش داده اند.

بهبود و بازگرداندن سلامت قلب

دنیای پزشکی شاهد برخی از خارق العاده ترین استفاده ها از چاپ سه بعدی است. یکی از این نمونه ها، امکان پیوند قلب مصنوعی در آینده می باشد. درحال حاضر امکان استفاده از اعضای مصنوعی ایجاد شده توسط چاپ سه بعدی، که هم ارزان تر هستند و هم ساخت آنها آسان تر است، نیز وجود دارد.

به لطف تکنولوژی چاپ سه بعدی، دانش آموزان، دکترها، و دیگر اعضای کادر پزشکی می توانند با استفاده از مدل های پزشکی سه بعدی (3D) تجربه یادگیری آناتومی اعضای بدن انسان را به صورت عملی فرا بگیرند. در حوزه جراحی نیز شاهد تلاش ها و نوآوری هایی می باشیم. درحال حاضر، CT، MRI و دیگر داده های اسکن می توانند به یک چاپ سه بعدی منحصر به فرد تبدیل شوند که به عنوان یک مدل برای عضوی که نیاز به درمان دارد مورد استفاده قرار بگیرند.

ایجاد تحول در خط تولید

باتوجه به قابلیت چاپ سه بعدی، که توانسته است با داشتن گزینه های بی شمار، باعث ایجاد دقت بسیار زیاد در فرآیند تولید شود، ما در صنعت تولید و ساخت، شاهد توانایی های عظیم تری هستیم. در ساخت کاهشی که نقطه مقابل چاپ 3D است، تولیدکنندگان با استفاده از یک دستگاه CNC از طریق خذف مواد، قطعات را می سازند. با به کارگیری یک چاپگر سه بعدی برای تولید، تولیدکنندگان اساساً می توانند مواد اضافی را حذف کنند و درنهایت ضایعات کمتری ایجاد شود.

حتی با وجود تمام قابلیت های این تکنولوژی درحال ظهور، بحث درمورد پیامدهای آن بسیار داغ است. بعضی از کارشناسان صنعت تولید معتقدند که تکنولوژی چاپ 3D بسیار مختل کننده است، اما بعضی دیگر بر این باور هستند که این تکنولوژی به حیات خود ادامه خواهد داد.

تصور رانندگی با ماشین ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی

براساس گزارشی توسط انتشارات SmarTech، بازار خودروهای چاپ سه بعدی در سال 2021، مبلغ 2.3 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. هنوز نیز مخالفانی هستند که معتقدند چاپ سه بعدی در صنعت خودرو گزافه گویی و اغراق آمیز است. یکی از مسائلی که این افراد مطرح می کنند، سرعت تولید می باشد. سرعت در ساخت خودرو بسیار مهم است؛ درحالی که چاپ سه بعدی سرعت زیادی ندارد. با این حال، فرآیندهایی درحال توسعه هستند که این مشکل را می توانند رفع کنند.

استفاده از لباس های تولید شده به روش چاپ سه بعدی

یک موج کاملاً جدید در صنعت مد از طریق تکنولوژی چاپ سه بعدی به بازار درحال عرضه است. با استفاده از این تکنولوژی، به راحتی می توان به الگوها و طرح های هندسی پیچیده دست یافت و طراحان می توانند لباس ها را با زیورآلات و جواهرات و الگوهای جدید تزیین کنند و ایده های تازه را چاپ کنند. طراحان همچنین می توانند اشکالی که در ذهن دارند را ایجاد کنند و فرم های مختلف را به وجود بیاورند. امروزه حتی به زیورآلاتی برخورد می‌کنیم که توسط چاپ 3D تولید شده‌اند.

یک طراح استرالیایی به نام چارن استرچیزن، توسط تکنولوژی چاپ سه بعدی یک لباس کامل را تولید کرده است. اندازه قد لباس 175 سانتی متر است و به طور کامل از پروانه های پلاستیکی چاپی ساخته شده است. چاپ این لباس 800 ساعت زمان برده است و هزینه تولید آن 90000 دلار برآورد شده است.

استفاده از چاپگرهای سه بعدی برای الهام بخشیدن به ذهن های جوان

سیستم آموزشی در حال حاضر به طورعمده باعث تربیت دانش آموزانی می شود که مصرف کننده هستند و نه تولیدکننده؛ که تکنولوژی چاپ سه بعدی می تواند باعث تغییر این روند شود. این تکنولوژی تعریف جدیدی برای نحوه اداره سیستم آموزش و پرورش ارائه می کند. تاکنون بزرگترین خدمت این تکنولوژی توانمند ساختن دانش آموزان در پیاده سازی آموخته ها و ایده های آنان از طریق طراحی و تولید مدل های سه بعدی بوده است.

با برخورداری از رویکرد عملی و استفاده از ابزارهایی مانند چاپگرهای سه بعدی، دانش آموزان قادر هستند تا از طریق خطا و آزمون با کاربرد عملی آموزش ببینند. این کار باعث توسعه ایده ها و حل مسائل می شود؛ و درنتیجه منجر به ایجاد مهارت های کلیدی می شود که در آینده کمک خواهند کرد.

نتیجه گیری

چاپ سه بعدی، از طریق ایجاد قابلیت های جدید، درحال تغییر دنیای ما است. صنعت تولید غذا، ساخت خانه، ماشین و مراقبت های پزشکی به شیوه هایی جذاب تحت تأثیر این تکنولوژی قرار گرفته اند و راه حل های مفید جدیدی ایجاد کرده اند. مفاهیمی که برای ما مانند فیلم های علمی تخیلی به نظر می رسیدند و آنها را در تخیلات خود می دیدیم درحال آشکارشدن مقابل چشمانمان هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *