در دنیای طراحی گرافیک، طراحی یک طرح ایده آل و حرفه‌ای برای مشتری همه چیز نیست ، چرا که هرچقدر هم یک طراحی حرفه‌ای و ایده آل باشد تا زمانی که ارائه مناسبی نداشته باشد نظر مشتری را به خود جلب نمی‌کند . دلیل این ادعا کاملاً روشن است ، مشتری دید و بینش طراح را نسبت به طرح ندارد و ماهیت طرح در دنیای واقعی را درک نمی‌کند به همین دلیل تصور درستی از طرح اجراشده توسط طراح نخواهد یافت .

طبق تجربه می‌توانیم این موضوع را بیان کنیم که 60 درصد طرح‌های خوبی که ارائه مناسبی ندارند توسط مشتری رد شده و هرگز در دنیای پیرامونتان آن‌ها را مشاهده نخواهید کرد.

اما راه‌حل عملی چیست؟ آیا باید پوستری که برای مشتری طراحی می‌کنید حتماً چاپ کنید و به مشتری نمونه فیزیکی ارائه دهید ؟ یا حتماً از لوگو ای که برای یک شرکت طراحی می‌کنید یک تابلو بسازید تا مشتری بتواند طرح شما را در دنیای واقعی مشاهده کند ؟

اگر نگوییم که به طور قطع نه، ولی در 99 درصد مواقع پاسخ منفی است . نیازی به هزینه کردن برای اجرای طرح‌ها قبل از تأیید نهایی توسط مشتری در 99 درصد مواقع نیست زیرا راه حلی بسیار عملی و کاربردی به نام موکاپ کردن طرح، پیش روی شما قرار دارد.

اما موکاپ چیست ؟

پیکر نما (mock-up) فایل پیش نمایش یا موکاپ (Mockup) ، قالب‌های گرافیکی آماده‌ای هستند که در موضوعات مختلف و با فرمت PSD می‌توان در امور طراحی به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده نمود.” البته موکاپ هایی به صورت وکتور برای ویرایش در نرم افزار ایلوستریتور نیز وجود دارد.”

ویکی پدیا فارسی

موکاپ یک نمونه شبیه سازی شده از طرحی است که در فضای واقعی قرار گرفته است ، در اصل عملکرد موکاپ به گونه‌ای است که طرح را در حالت اجرا شده (چاپ شده و یا در یک دیوایس دیجیتال مثل تبلت قرارگرفته) نمایش می‌دهد.

در موکاپ تلاش می‌شود علاوه بر نمایش کامل طرح ، حس طرح اجرا شده و قرار گرفته در دنیای واقعی را به مشتری القا کرد، تا مشتری برای تصمیم گیری و تصور طرح اجرا شده دچار مشکل و تردید نشود.

به عنوان مثال تصویر زیر موکاپ یک کارت ویزیت شیشه ای است که توسط مجموعه طرحان اجرا شده است و اگر قرار بود مشتری را متوجه شیشه ای بودن کارت ویزیت و ویژگی های طرح نمود در صورت نبود موکاپ این کارت ویزیت اصلا امکان ارائه مناسب وجود نداشت .

اگر یک موکاپ به طور استاندارد و حرفه‌ای ساخته شده باشد شما امکان ویرایش تک تک اجزای تصویر را خواهید داشت ، می‌توانید نور را کنترل کنید ، پس زمینه را تغییر دهید و وجود یا عدم وجود المان‌های مختلف در تصویر را تعیین کنید .

همیشه حق با مشتری است ، کم یا زیاد :

متأسفانه در کشور ما در بحث آموزش گرافیک در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی آن‌قدر که بر روی تکنیک اجرا و هنر طراحی تأکید می‌شود به بحث ارائه و ارتباط با مشتری پرداخته نمی‌شود به همین دلیل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان گرافیک هرچقدر هم که در زمینه طراحی حرفه‌ای باشند باز هم برای ارتباط با مشتری و ارائه طرح به آن‌ها دچار مشکل می‌شوند .

یکی از مواردی که هر طراح گرافیکی از دانشجو و فارغ‌التحصیل گرفته تا یک استاد باتجربه باید در نظر داشته باشد ارائه مناسب طرح و متقاعد کردن صحیح مشتری برای پذیرفتن طرح ارائه شده هست. زیرا شما به عنوان یک فروشنده میبایست مشتری خود را راضی نگاه دارید .

اکثر طراحان گرافیک سفارش‌های تکمیل‌شده مشتری را به‌صورت کاملاً فلت و دو بعدی و به صورت طرح نهایی ارائه می‌دهند که همین امر باعث می‌شود مشتری نتواند با طرح ارائه شده رابطه برقرار کند و طرح را رد می‌کند .

بروشور سه لت

به عنوان مثال در طرح بالا یک بروشور سه لت توسط مجموعه طراحی طرحان  طراحی و آماده ارائه به مشتری شده است ولی آیا اگر این طرح به این صورت به مشتری ارائه شود ، مشتری طرح را می‌پذیرد ؟ اصلاً آیا مشتری متوجه می‌شود که این طرح به چه صورت قرار است که اجرا شود.

حال با تغییری ساده و موکاپ کردن طرح در قالب یک بروشور 3 لت و ارائه طرح، هم مشتری درک سه بعدی از طرح پیدا می‌کند و هم طرح ساده‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

موکاپ بروشور سه لت

در حال حاضر به جرئت می‌توان گفت که برای هر چیزی که طراحی و چاپ می‌شود یا به صورت دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد ، موکاپ وجود دارد . شما در ایران جی اف ایکس می‌توانید با مراجعه به بخش دانلود موکاپ بسیاری از این موکاپ ها را مشاهده و دانلود نمایید.

همچنین می‌توانید به عنوان پیشنهاد این موکاپ ست اداری و این موکاپ آیفون ایکس را به صورت رایگان دانلود کنید و همچنین نگاهی به این موکاپ بسته بندی چیپس بیاندازید .

قبل از پرداختن به روش اصولی خلق یک طرح موکاپ شده برای ارائه به مشتری می‌خواهیم شما را با روشی سریع و آسان آشنا کنیم.

ساخت موکاپ به صورت آنلاین:

اگر با فتوشاپ آشنایی ندارید و یا ساخت موکاپ حرفه‌ای برایتان سخت و پیچیده است ، راه میانبری برای شما وجود دارد ، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت Placeit و طی کردن مراحلی ساده اقدام به ایجاد موکاپ برای تصاویر دیجیتال نمایید ، در این وب سایت برای انواع لپ تاپ ، کامپیوتر رومیزی ، موبایل و تبلت موکاپ وجود دارد.

 سایت موکاپ Placeit

البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از آن نیاز به تحریم شکن دارد زیرا این وب سایت کشور ایران را تحریم نموده است.

خوشبختانه وب سایت‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند که ما در لیست تحریم آن‌ها نیستیم که از آن‌ها می‌توان به smart mockups که علاوه بر دیوایس های دیجیتال موکاپ موارد چاپی را ارائه می‌دهد اشاره کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *