به دلیل وجود گزینه ها و فرمت های مختلف فایل های تصویری (تصاویر Raster و Vector)، انتخاب نوع فایل می تواند کمی سخت باشد. به هنگام کار با انواع مختلف فایل ها، سازگاری و تطبیق پذیری همیشه مسئله مهمی است؛ اما در رابطه با گرافیک ها و تصاویر، نوع فرمت گرافیک کامپیوتری که استفاده می کنیم در نحوه انتقال و ارائه فایل ضروری است.

دو نوع فایل گرافیکی دیجیتال وجود دارد، وکتور (بُرداری) و رستر (پیکسلی). تفاوت تصاویر Raster و Vector در چیست؟ تصاویر وکتور از صدها هزار خطوط و منحنی های کوچک ( یا مسیرها) برای ایجاد یک تصویر، تشکیل شده اند. تصاویر رستر از پیکسل ها تشکیل شده اند. اما چگونه بهترین فرمت برای کار خود را تشخیص دهیم؟

تصاویر Vector (بُرداری)

تصاویر وکتور که از خطوط و منحنی های کوچک تشکیل شده اند، براساس تئوری های ریاضی ساخته شده اند. گرافیک های بُرداری توسط نرم افزارهای کامپیوتری که برای ایجاد این نوع قالب تصاویر پیچیده طراحی شده اند، ساخته می شوند؛ و هر خط شامل موقعیت ها و مکان های مشخص شده نودها و طول خطوط و منحنی های تعریف شده است. هر یک از خطوط و منحنی ها در تصویر می توانند به یک مقدار رنگ اختصاص داده شده باشند. به دلیل این رویکرد تعریف شده و فرمولی، اندازه هر تصویر می تواند به طور مکرر و بدون محدودیت، بدون از دست دادن کیفیت، تعیین و تنظیم شود.

می توانید با نگاه کردن به لبه های یک تصویر وکتور آن را تشخیص دهید؛ یک تصویر وکتور، بدون درنظر گرفتن اندازه آن و میزان زوم کردن آن، همیشه صاف و یکنواخت است. متن، یکی از متداول ترین انواع تصاویر وکتور است. برای مثال، مهم نیست که تا چه اندازه سایز فونت را افزایش داده باشید، ظاهر آن هیچ گاه تغییر نمی کند.

یکی دیگر از فواید استفاده از تصاویر وکتور، کارایی سایز فایل است. به دلیل اینکه فایل های وکتور تنها از طریق توصیفات ریاضی و نه پیکسل ها، تعریف می شوند، این گونه تصاویر نسبت به تصاویر رستر (پیکسلی) اغلب کوچک تر هستند. بنابراین، انتقال تصاویر وکتور از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر یا به اینترنت اغلب آسان است.

یکی از مشکلات رایج استفاده از تصاویر وکتور، تطبیق پذیری است. تصاویر وکتور اغلب به صورت فایل های خالص، از برنامه ای که در آن ساخته شده اند، مانند Adobe IIIustrator، ذخیره می شوند.

لوگوها

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

هنگام طراحی و ساخت یک لوگو یا تصویر گرافیکی، بین تصاویر Raster و Vector، تصاویر وکتور به عنوان اولین گزینه ها محسوب می شوند. به دلیل روشی که تصاویر از طریق آنها ایجاد و ذخیره شده اند، شما انعطاف بیشتری در ایجاد تغییر در تصویر و استفاده از اندازه های مختلف آن دارید.

عکس ها

عکس ها، گرافیک های وکتوری محسوب نمی شوند. تنها تصاویر گرافیکی که شبیه عکس ها ساخته شده اند، می توانند در فضای وکتور طراحی شوند.

نحوه استفاده

اکثر شرکت ها، تمام لوگوها و علایم خود را به صورت تصاویر وکتور می سازند. این فایل ها به عنوان اساس نسخه های رستر، که در چاپ و انتشار در وب استفاده می شوند، ذخیره و مورد استفاده قرار می گیرند. کلیپ های هنری با کیفیت و با رزولوشن بالا نیز اغلب به صورت تصاویر وکتور ایجاد و فروخته می شوند. خرید کلیپ های هنری برپایه‌ی وکتور در مقایسه با تصاویر با DPI بالا، انعطاف بیشتری در اختیار شما قرار می دهند.

متن ها و فونت ها نیز به صورت تصاویر وکتور ایجاد می شوند؛ که می توان بدون از دست رفتن کیفیت، اندازه آنها را تغییر داد. این کار همچنین از کوتاه و پهن به نظر رسیدن متن جلوگیری می کند و کمک می کند تا بعضی از طرح حروف ها، شکل و لبه صاف خود را حفظ کنند. دقت داشته باشید که اگر حروفی را به تصویر یا به متن دیگری در برنامه ای مانند فتوشاپ (که برپایه رستر است) ایجاد کنید، متن شما در صورت ذخیره شدن، ویژگی های وکتوری خود را از دست می دهد.

تصاویر Raster

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

به تصاویر رستر، تصاویر بیت مپ نیز گفته می شود؛ زیرا از میلیون ها مربع کوچک به نام پیکسل ساخته شده اند. تشخیص یک تصویر رستر یا بیت مپ از طریق نگاه کردن از فاصله نزدیک به آن مشخص می شود. اگر به اندازه کافی زوم کنید، خطوط مربع هر پیکسل را می بینید (خصوصا در اطراف لبه ها که کانتراست رنگی زیادی دارد).

تفاوت دیگر تصاویر Raster و Vector در این است که اندازه فایل های تصاویر گرافیکی رستر معمولاً بزرگتر از تصاویر وکتور است. تنظیمات بالاتر DPI (نقطه در اینچ) و PPI (پیکسل در اینچ) مخصوص فایل های بزرگتر است؛ زیرا نرم افزار باید بتواند هر پیکسل را اجرا کند. اگر فضای ذخیره سازی یا سرور محدود باشد یا بخواهیم فایل ها را به صورت الکترونیکی منتقل کنیم، اندازه فایل مهم است.

لوگوها

برای طراحی و کار با لوگو و تصاویر گرافیکی ممکن است از تصاویر رستر استفاده نشود. در بعضی نمونه ها، هنگام کار با لوگوها، می توان از یک تصویر رستر با موفقیت استفاده کرد، به خصوص اگر لوگو بیشتر برپایه تصویر باشد تا برپایه متن. درهر حال، پیشنهاد می شود که لوگو به صورت یک فایل وکتور ساخته شود و نسخه هایی از تصاویر رستر برای پروژه های خاص ذخیره شوند.

عکس ها

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

هنگام کار با عکس ها، استفاده از تصاویر رستر ارجحیت دارد. زمانی که عکس ها با دوربین دیجیتال گرفته می شوند یا روی یک اسکنر ذخیره می شوند، فایل های به دست آمده از نوع رستر هستند.

نحوه استفاده

تقریبا تمام تصاویری که در وب سایت ها مشاهده می کنید از نوع تصاویر رستر هستند، حتی آن تصاویری که ممکن است دراصل به صورت برداری ساخته شده باشند. معمولاً برای انتشار دیجیتالی، تصاویر رستر قابل قبول هستند؛ اما برای چاپ کاغذی مناسب نیستند. این فایل ها اغلب با رزولوشن کم ذخیره می شوند و برای محصولات چاپی مناسب نمی باشند.

در رسانه های چاپی مانند کتاب ها، مجله ها و روزنامه ها، برای بازتولید تصاویر اغلب از تصاویر رستر استفاده می شود. تصاویر با DPI بالا ذخیره می شوند؛ بنابراین، طی فرآیند چاپ، کیفیت از بین نمی رود.

فرمت های فایل

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

تفاوت بین تصاویر Raster و Vector

فایل های تصویر می توانند در فرمت های بسیار متفاوتی ذخیره شوند. اگر نمی دانید که فایل های تصاویری که با آنها کار می کنید از نوع وکتور است یا رستر، می توانید به فرمت فایل یا اکستنشن فایل که در انتهای نام فایل تصویر نوشته می شود، نگاه کنید. لیستی از رایج ترین فرمت های فایل عبارتند از:

وکتور

نوع فایل های اصلی: .drw (فایل وکتور)، .pif (فرمت تصویر GDF وکتور)، .pct (فرمت گرافیکی بیت مپ مکینتاش)، .ps (Adobe PostScript)، .eps (Encapsulated PostScript)، .svf (فرمت ساده وکتور).

  • Adobe IIIustrator: .ai, .ait, .art
  • Corel Draw: .cdr, .cdrw, .cdt
  • Corel: pat (Paint Shop Pro Pattern Image)
  • Digital Line Graph: .dlg, .do
  • OpenOffice: .odg

رستر

نوع فایل های اصلی: .jpg (فرمت رستر JPEG)، .gif (فایل ترنسپرنت GIF)، .png (فایل ترنسپرنت گرافیک های قابل حمل در شبکه)، .tiff یا .tif (فرمت Tag Interleave)

  • Adobe Photoshop: .psd

فایل های EPS و PDF

فایل های Encapsulated PostScript (.eps) فایل های خود مختاری هستند که مانند فایل های وکتور به صورت معادلات ریاضی ایجاد می شوند، اما می توانند از تصاویر رستر نیز به وجود آیند. این فرمت یکی از تطبیق پذیرترین و قابل حمل ترین فرمت ها است؛ به دلیل اینکه تقریبا توسط تمام نرم افزارهای گرافیکی پشتیبانی میشوند. هنگام موجود نبودن فرمت های خالص، جایگزینی برای استفاده از فایل های وکتور هستند.

فایل ها با فرمت Adobe Portable Document (.pdf) ترکیبی است از تصاویر Raster و Vector. در این نوع فرمت کامپکت و همگانی، فایل ها همانگونه که ساخته شده اند، اجرا می شوند. تصاویر وکتور همانگونه که تنظیم و استخراج شده اند، اجرا می شوند. فونت ها درون یک فایل جاسازی شده اند و به صورت حروف، و نه به عنوان یک عنصر تصویری، اجرا می شوند. تصاویر رستر مانند عکس ها، به صورت صد درصد ظاهر می شوند، اما درصورت بزرگ تر شدن بیش از اندازه، کیفیت خود را از دست می دهند.

نتیجه گیری

درصورت انتخاب مناسب نوع تصویر (تصاویر Raster و Vector)، در زمان و انجام کار یک پروژه بسیار صرفه جویی می شود. نحوه استفاده از گرافیک ها را بسنجید و براساس آن تصاویر خود را ایجاد کنید.

به یاد بسپارید که تصاویر وکتور برای لوگو و تصاویر گرافیکی مناسب تر هستند. تصاویر رستر در عکاسی دیجیتال استاندارد هستند و معمولاً برای چاپ دیجیتال تمام گرافیک ها به کار می روند. یک کتابخانه از تصاویر وکتور برای فایل های خود ایجاد کنید و نسخه هایی از آن برای کارهای برپایه رستر ذخیره کنید تا در زمان اجرای پروژه صرفه جویی شود.

 

منبع: designshack.net

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *