تصاویری که از یک منظره روز و شب هنگام روز یا در شب در فضای بیرون گرفته ایم، جزء خیره کننده ترین تصاویر عکاسی می باشند که تاکنون دیده ایم. با این حال، نشان دادن روز و شب بایکدیگر در یک عکس می تواند نتایج باور نکردنی به همراه داشته باشد؛ عکسی که نشان دهنده مهارت و تخصص عکاس هم در تکنیک عکاسی و هم در پردازش و ترکیب بندی هنری می باشد.

اگر در به دست آوردن این مهارت چشم گیر و جذاب علاقه مند هستید، ما در این مقاله به بررسی قدم به قدم دستورالعمل های نحوه ایجاد عکس های روز و شب پرداخته ایم.

6 مرحله قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

هرچه اطلاعات شما از عکاسی بیشتر باشد، این نکات کاربردی و تکنیکی برای شما آسان تر خواهند بود.

1. جستجوی یک مکان

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

اولین چیزی که برای گرفتن عکس منظره روز و شب لازم است، پیدا کردن یک مکان مناسب و خوب می باشد. این مکان تا زمانی که یک منطقه بزرگ با حداقل عناصر موجود در کادر دوربین شما باشد، می تواند شامل هرجایی بشود. برای به دست آوردن نتایج بهتر، منطقه ای را انتخاب کنید که یک منظره عالی از چراغ های شب حداقل در یک سمت، مانند ساختمان ها یا یک فانوس دریایی کنار دریا، داشته باشد. به این ترتیب، بخش شب در عکس روز و شب شما به شکل یک منطقه کسل کننده و تاریک در کادر نخواهد افتاد.

2. نصب تجهیزات دوربین

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

قبل از اینکه عکس های خود را بگیرید، لازم است تا از در اختیار داشتن تمام تجهیزات ضروری برای گرفتن عکس، از خود دوربین گرفته تا لوازم جانبی آن، اطمینان حاصل نمایید.

شما می توانید از هر دوربین با کیفیت بالایی، مانند یک دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه که دارای تنظیمات دستی هستند و امکان داشتن کنترل روی تصویر نهایی را به شما می دهند، استفاده کنید. برای گرفتن یک صحنه کامل در یک تصویر واحد، از لنز زاویه باز و برای ثابت نگه داشتن دوربین خود روی منظره روز و شب، از یک تری پاد (سه پایه) مقاوم خوب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای گرفتن تصویر روز و شب در یک عکس، لازم است تا دقیقأ همان تصویر در ساعات مختلف روز گرفته شود. بنابراین، هرآنچه که فکر می کنید برای عکسبرداری از مناظر، ساختمان ها و گرفتن عکس در طول روز و شب لازم است به همراه داشته باشید.

هنگام نصب تجهیزات دوربین، دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که با فرمت فایل تصویری غیر فشرده شده RAW عکس بگیرید تا بالاترین سطح کیفیت عکس را به دست آورید و بتوانید طی پردازش عکس، تصاویر را به آسانی پردازش و ویرایش کنید.

3. انتخاب بهترین زاویه

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

اکثر تصاویر روز و شب از مناظر گرفته شده اند؛ اما حتی گرفتن عکس های روز و شب از ساختمان ها امکان پذیر است؛ که بستگی به موضوع عکس و ترکیب بندی آن دارد.

هم برای گرفتن عکس از مناظر و هم از ساختمان ها، بهترین نقطه که شما را قادر می سازد چندین عنصر درحال حرکت و یا بدون حرکت در کادر قرار دهید را پیدا کنید؛ و به این دلیل که عمومأ یک عکس زاویه باز در فضای بیرون است، شما قطعأ آسمان را در عکس خود می اندازید. قانون یک سوم و از پیش تعیین کردن مناطقی از کادر عکس شما که در سمت روز و در سمت شب عکس قرار می گیرند، می توانند در ترکیب بندی عکس به شما کمک کنند.

نکته: زاویه دوربین خود را به سمت منطقه ای قرار دهید، مانند گوشه یک ساختمان یا یک درخت، که یک خط در وسط آن وجود داشته باشد. این لبه سخت در وسط عکس شما می تواند نقطه ی ملاقات طبیعی تصاویر روز و شب در عکس شما باشد که به پردازش و ادغام آسان تر عکس های شما کمک می کند.

4. گرفتن عکس روز

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

پس از نصب دوربین روی تری پاد و کادربندی عکس، وقت آن است که عکس های روز را بگیرید. زمانی که خورشید در بالاترین نقطه و شدیدترین حالت تابش خود قرار دارد عکس نگیرید؛ چونکه نور در این زمان سایه های قوی ایجاد می کند که ممکن است عکس شما را خراب کند. قبل و بعد از نیمروز، زمانی که نور پخش و پراکنده می شود، عکس بگیرید تا نوردهی عکس شما یکدست شود.

می توانید استفاده از یک فیلتر پولارایزر را درنظر بگیرید تا رنگ آسمان به خوبی جلوه کند، انعکاس ها کم شوند و درخشش نور از سطح آب متوقف شود. به طور مرتب، تصاویر بخش روز و روشن عکس را بررسی کنید و به جستجوی عناصر جالبی که وارد کادر می شوند بپردازید. همچنین بهتر است که عکس های زیادی با نوردهی متفاوت بگیرید تا بتوانید به آسانی هنگام پردازش، نوردهی های مطابق یکدیگر را پیدا کنید.

5. گرفتن عکس شب

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

عکاسی در شب نیاز به ترفندهای بیشتری دارد؛ به خصوص اگر در کادر شما چراغ های روشن وجود داشته باشد. لازم است تا تنظیمات تعادل سفیدی و نوردهی مناسب را تنظیم کنید؛ که سطح ISO باید تنظیم شود، دیافراگم باز شود و از سرعت کم شاتر استفاده شود تا بتوانید عکس های روشن تر، واضح تر و دقیق تر از منظره شب بگیرید. تحت شرایط نور کم، از تجربه و دانش قبلی خود استفاده کنید و برای دستیابی به نتیجه دلخواه، تا جایی که می خواهید عکس های زیادی به عنوان تست بگیرید.

مراقب جابه جایی و تغییر نور باشید. اگر از منظره ای با ماشین های درحال حرکت عکس می گیرید، می توانید برای نشان دادن حرکت آنها از سرعت کمتر شاتر و برای کاهش لرزش دوربین از شاتر از راه دور استفاده کنید؛ و اگر بخش شب عکس شما بدون چراغ و نور است، می توانید برای جالب تر کردن منظره عکس، ستارگان آسمان را در عکس نشان دهید.

6. ادغام تصاویر

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

نحوه قرار دادن منظره روز و شب در یک عکس

پس از گرفتن عکس های منظره روز و شب خود، وقت آن است که آنها را با استفاده از یک نرم افزار خوب ویرایش عکس مانند فتوشاپ یا Camera Raw، رتوش و ادغام کنید. اگر با عکاسی HDR آشنایی داشته باشید، پس در مورد چگونگی ترکیب دو یا چند تصویر روز و شب با یکدیگر، آگاهی و ایده های خوبی خواهید داشت.

بخش های روز و شب لزوماً نباید در وسط تصویر به یکدیگر ملحق شوند. بسته به ترکیب بندی و خواسته شما، می توانید بخش روز را بیشتر در عکس قرار دهید و تنها یک چهارم کادر عکس را با بخش شب پر کنید و یا بالعکس. مطمئن شوید که قبل از ادغام کردن آنها به صورت یک تصویر، روی تصاویر زوم کنید و جزییات آنها را بررسی نمایید.

منبع: adorama.com

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *