استایل شخصی در عکاسی : روش و شخصیت (۲)

استایل شخصی در عکاسی : روش و شخصیت (۲)

داشتن استایل شخصی ، یکی از مفاهیم اساسی در تمام جنبه های هنری، و نه فقط عکاسی، می باشد. این مقاله دومین بخش از سری مقالات مربوط به سبک و استایل شخصی در عکاسی می باشد. در این مقاله Spencer Cox، مبحث سبک شخصی را ادامه می دهد، و در آن به روش هایی که می توان سبک عکاسی خود را در تمام عکس ها بکار برد، و همچنین به مشکلاتی که کپی کردن سبک شخصی یک عکاس دیگر، ایجاد می کند، می پردازد.

اگر شخصی، با سبک عکاسی شما بسیار زیاد آشنا باشد، اینکه بتواند از میان عکس های دیگران، عکس شما را بیابد، عجیب نخواهد بود( حتی اگر، مثلاً، شما یک عکاس ماکرو باشید، و عکس شما در جمعی از عکس های ماکرو قرار گرفته باشد).  من معمولاً زمانی که یک عکس را در اینستاگرام یا ۵۰۰x می بینم، تشخیص می دهم که این عکس برای کیست، حتی قبل از اینکه نام عکاس آن را ببینم؛ این قدرت سبک شخصی­ است. اما با این حال، گاهی اوقات نیز، درباره ی آن انتخاب می کنم. اینطور به نظر می رسد که سبک های خاصی، توسط عکاسان دیگر نیز انتخاب شده و بکار برده می شود، که بسیار متقاعد کننده هم هستند.

استایل شخصی

استایل شخصی NIKON D810 + 70-200mm f/2.8 @ 70mm, ISO 160, 1/500, f/11.0

نمونه مثال کاربردی در استایل شخصی


در مقاله قبلی، پنج المان را که برای ایجاد سبک شخصی می توانید با هم ترکیب کنید، را بیان کردیم:

  1. اهمیت سوژه
  2. پالت رنگی یا تنالیته
  3. نورپردازی
  4. ترکیب
  5. تجهیزات عکاسی و تنظیمات دوربین

همانطور که اشاره کردم، هرچند، سبک شخصی بیش از مواردی که بیان شده را دربر می گیرد. حال، بیایید به نمونه زیر نگاهی بیاندازید، تا دریباید که چگونه این پنج المان برای سبک شخصی عکاس کافی نیست.

 این نمونه مثال ما، درباره ی Lewis Baltz، عکاس دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی است که، عکس هایی شبه استرکت را از محیط خارجی ساختمان ها، به صورت سیاه و سفید می گرفت. در اینجا لیستی آورده ایم که پنج المان اصلی را در استایل او بررسی کرده ایم:

  1. اهمیت سوژه : دیوارهای خارجی/ لبه های بتونی، ساختمان های صنعتی؛ اغلب کهنه و نا هنجار
  2. پالت رنگی ( یا تونالیته ) : عکس های سیاه و سفید؛ با کنتراست بسیار بالا، و سایه های عمیق؛ اما ظاهری مات
  3. نورپردازی: از نورهایی به نسبت نرم، بدون لبه هایی روشن یا خشن، هایلایت های آینه ای، هرچند گاهی در نیمه روز عکس می گرفت.
  4. کامپوزیشن : عکس ها مستقیم، در سطح چشم، ساده، بالانس شده، اغلب با ترکیب بندی های متقارن، با اشکال هندسی مشخص و واضح با خطوطی صاف
  5. تجهیزات عکاسی و تنظیمات دوربین :  از پرسپکتیوهای عجیب مثل پرسپکتیوهای بسیار باز یا سوپرتلفوتو لنزهای مدیوم؛ عکس های واضح استفاده نمی کند ؛ با فیلم های سیاه و سفید عکس می گیرد.

آیا آنچه که بیان شد، به خوبی درباره ی کار Baltz اطلاعات می دهد. این سوال، یک سوال انحرافی نیست، و نمونه های زیر،  پنج عکس از Baltz ، و یک عکس از یک عکاس دیگراست،این موضوع نیز انحرافی نیست، بلکه از این روش استفاده کرده ایم تا ظرافت بسیار زیاد مابین سبک های شخصی را نشان دهیم. حتی اگر تمام پنج ویژگی گفته شده در هر شش عکس ثابت باقی مانده است ( بجز آن یکی که توسط دوربین دیجیتال به جای فیلم گرفته شده است)، بیشتر افراد می توانند تشخیص دهند که کدام عکس از این مجموعه برای Baltz نیستند. اگر شما می خواهید حدس بزنید، پاراگراف بعد از عکس را تا زمانی که آماده نشده اید، نخوانید.

استایل شخصی

استایل شخصی

این عکس ها بسیار شبیه به هم هستند؛ آن ها المان ها و ویژگی هایی یکسانی را در خود جای می‌دهند. هرچند، بسیاری از افراد تشخیص می دهند که چهارمین عکس، تا حدی از دیگر عکس ها، متفاوت است، حتی اگر بیان دلیل آن بسیار سخت باشد.

درست است، عکس چهارمی، همان عکسی است که توسط Baltz گرفته نشده است.

آیا عکس چهارم به علت دامنه تون رنگی و کنتراستی که در آن بکار رقته است، که تا حدودی از دیگر عکس ها متفاوت است، در ذهن باقی می ماند؟ آیا المان منحصربفردی که درون عکس است، نقاشی گرافتی ای که بر روی دیوار می باشد، باعث این تفاوت شده است؟ یا تفاوت های واقعی ظریف تری وجود دارد؟

بعضی از بینندگان، نمی توانند تشخیص دهند که عکاس متفاوتی، عکس چهارم را گرفته است، که نتیجه ای به همان اندازه جذاب را می دهد. این اتفاق نشان می دهد که کپی کردن، سبک شخصی عکاس دیگر، امکان پذیر است، و تنها کافیست المان های اصلی و اساسی، سوژه، ترکیب بندی، و غیره ای، که عکاس در کار خود استفاده می کند، را کپی کرد.

این مساله ما را به این نکته مهم می رساند که دو راه متفاوت برای گرفتن عکس هایی با استایل های مشخص و تعریف شده وجود دارد. اولی این است که از یک چک لیست استفاده کنید و از لحاظ روش کاری، مطمئن شوید که عکس شما به خوبی در آن قالب بندی بنشیند. روش دیگر، بصورت ناخودآگاه رخ می دهد، و آن زمانیست که سبک شخصی شما در عکس هایی که شما به صورت طبیعی و ذاتی می گیرد، ظاهر می شود. و این براساس تفاوت بین شخصیت و روش بندی شما صورت می پذیرد. هر دوی آن ها در دنیای معاصر عکاسی، شناخته شده اند.

استایل شخصی

استایل شخصی NIKON D810 + 70-200mm f/2.8 @ 95mm, ISO 140, 1/500, f/10.0

انتخاب روش در مقابل شخصیت


اگر شما می خواهید عکس هایی با سبک شخصی واضحی داشته باشید، و اگر فکر می کنید که نمونه عکس های شما باهم، به اندازه کافی، هماهنگی ندارند، دانستن این که استفاده از یک چک لیست حاوی پنج المان گفته شده، به شما در این زمینه کمک می کند، می تواند تشویق کننده باشد. استایل و سبک شخصی یک مفهوم مبهم است، و تنها چند مرحله ی واضح می تواند این کار را طی تمرینات راحتتر کند.

همزمان، این مساله به یک نگرانی منجر می شود: وجود یک چک لیست از المان های مشخص،  باعث می شود که مابقی افراد نیز به راحتی بتوانند سبک شخصی یک هنرمند را بدون فکر، ربات وار و به صورت راضی کننده ای، تقلید کنند.

بدون شک، این اتفاق در دنیای هنر می افتد. حتی خارج از محدوده ی عکاسی، نمونه هایی از سبک های شخصی وجود دارد که به خوبی در قالب جعلی ارائه می شود. Otto Wacker یکی از این دست بود، یکی از مشهورترین تقلید کنندگان Van Gogh، او به گونه ای کارهای ون گوگ را تقلید می کرد که آنالیزگرهای کامپیوتری معاصر را نیز فریب می داد. و این کاملاً نگران کننده بود.

بسیاری از افراد با این حقیقت مشکل دارند که که کارهای هنرمندی مانند ون گوگ می تواند تقلید شود، که حتی کامپیوتر وهمچنین سالها، تاریخ شناسان هنر  را نیز فریب می دهد. اگر کارهنرمندی مانند ون گوک که بسیار خاص و خارق العاده است، تقلید شود به گونه ای که سبک شخصی او در نقاشی نیز کپی شود، آیا این مقلد و کپی کار نیز، به اندازه ی ون گوک هنرمند نیست؟

frank o’hara که به قلب استایل شخصی اشاره می‌کند، این موضوع را برای من به خوبی پاسخ داده است.

“استایل در کمترین حالت خود به روش و در بالاترین حال به شخصیت کاری شما وابسته است.”

بله، در حال حاضر این امکان وجود دارد که افراد استایل های شخصی همدیگر را به صورت کاملا متقاعدکننده ای کپی کنند. اما به صورت طبیعی ، این اتفاق بسیار نادر است، و معمولاً به صورت اتفاقی رخ می دهد. در عوض، مقلدهای واقعی، مخصوصاً در نقاشی و عکاسی، تلاش می کنند که اثر خود را عمدی نشان دهند. با کپی کردن متدی که یک هنرمند استفاده می کند، و برقرار کردن تمام نکانی که او در المان های چک لیست خود بکار برده است، خلق یک تقلید واقعی، امکانپذیر است. اما این بدین معنی نیست که این تقلید می تواند مانند نمونه اصلی موفقیت کسب کند.

همانطور که در بالا ذکر کردم، در روش های عکاسی، جایگاه خاصی برای متودها و روش های عکاسی وجود دارد. حال آنچه که اهمیت دارد، این  است که چه زمانی از یک چک لیست رای گرفتن عکس های استفاده کنیم؟

به عنوان مثال، عکاسان شرکت های بزرگ، که برای برندهای بزرگی مانند Nike یا REI عکاسی می کنند، اغلب از روش ” متود” برای ایجاد سبک شخصی خود استفاده می کنند تا نیازهای شرکت را به راحتی پوشش دهند. و این بدین دلیل است که هر برند، سبک شخصی خود را دارد که می خواد در تبلیغات همان را به مخاطب منتقل کند، و، در عین حال، عکاس تا حدی باید زیبایی را با این خواسته ها هماهنگ کرده تا عکسی موفق را بگیرد.

همین اتفاق برای عکاسی می افتد، که هدف اولیه ایش، گرفتن عکس هایی با محبوبیت بالاست، یا کاری که مخاطبان خاصی را جذب خود کند. اگر عموم مردم به عکس های واضح و روشن از صحنه های دراماتیک طبیعت در طلوع خورشید، علاقه مند هستند، و مانند این عکس ها را می پسندند و یا حتی از عکاس می خرند، این که عکاسان مختلفی این استایل را کپی کنند، مخصوصاً اگر زندگی این عکاس،به عکاسی وابسته باشد. و این دلیلی است که افکت Orton به عنوان روشی از پردازش بعد از عکاسی، محبوب شد؛ چون روشی است که خریدار بسیاری دارد. خوب یا بد، من باور دارم که پیروی کردن از روش چک لیست اگر روشی برای کسب درآمد برای زندگی است، قابل توجیه است.

با این حال، این روش، برای بسیاری از عکاسان هنوز ناشناخته است. در عوض آن ها برای داشتن یک سبک شخصی در عکاسی خود، ترجیح می دهند شخصیت خود را در عکس منعکس کنند. همانطور که همه ی ما می دانیم، ون گوک در طول عمر خود، در دنیا شناخته شده نبود،  چون او از توانایی های خود برای جلب نظر عموم استفاده نمی کرد، بلکه آنچه که دوست داشت می کشید. و همین در واقع خلاصه ای از روش “خصوصیات شخصی” است.

شخصیت شما از طریق عکسی که می گیرید، خود را نشان می دهد، شما حتی هیچ کار خاصی برای آن نمی کنید. بلکه نوع عکاسی شما به صورت پیش فرض وضعیت فکری و روحی شما را نشان می دهند، عکس ها آینه ای از روشی است که شما به دنیا نگاه می کنید.

من در مقاله ی بعدی، به این ایده بیشتر می پردازم چون بسیار اهمیت دارد. اما حقیقت این است، که به صورت پیش فرض، شما از قبل و همیشه با استایل شخصی خود عکاسی میکردید. هرچند که سبک شخصی خود را می توانید تغییر دهید، ترویج دهید و به مرور زمان آن را بهتر کنید. هرچند خلق سبک شخصی می تواند تا حدودی به صوت تصادفی در کارهای شما نقش ببندد.

بنابراین، حتی اگر شما قبلاً درباره ی روش “متود” در سبک شخصی فکر نکرده باشید، اما با دقت کپی کردن یک ظاهری که فکر می کنید که افراد دیگر، می توانند دوست داشته باشند، شما را از روش شخصیتی بسیار دور می کند. و این نشان می دهد که هر دو روش بهم وابسته و در عین حال منحصربفرد هستند.

استایل شخصی

استایل شخصی NIKON D810 + 70-200mm f/2.8 @ 70mm, ISO 140, 1/500, f/9.0

در ادامه


این مقاله به صورت امیدوارانه، یک سری از سوالات درباره ی سبک شخصی برای شما مطرح کرده است، و در عین حال به شما برای برقرار کردن سبک شخصی در عکس های خود کمک می کند.

در ابتدا، نمونه هایی از کارهای Lewis Baltz را دیدیم، و دریافتیم که سبک شخصی، نکات بسیار ظریفی را پوشش می دهد که حتی در کلمات هم نمی گنجد. هرچند، استفاده از روش چک لیست به شما نشان می دهد که این امکان وجود دارد، به صورت بالقوه سبک یک عکاس دیگر را کپی کنید ( یا اینکه دیگری کار شما را کپی کند).

این فکر نگران کننده است. مهم نیست که چه مقدار وقت و تلاش برای منحصربفرد کردن سبک خود، صرف کرده اید، شخصی که آن را درک کند، می تواند به راحتی آن را کپی کند. اما تنها یک دلیل وجود دارد که صدها میلیون فرد کارهای ون گوک را می شناسند، اما افراد بسیار کمی درباره ی Otto Wacker شنیده اند، در طول مدت زمان، کپی کارها و مقلدها، آن چنان ارزشمند نیستند و در ذهن باقی نمی مانند.

در بخش انتهایی این سری مقالات، من به مزایا و معایب توسعه دادن سبک شخصی شما ، و ریسک بسیار زیاد مورد آنالیز قرار گرفتن توسط منتقدین می پردازم. سبک شخصی می تواند یک مفهوم انتزاعی نامفهوم باشد، اما یکی از بهترین راه ها برای منعکس کردن دید خاص خود نسبت به جهان، می باشد. برای همین، یکی از موضوعات مهم در عکاسی است.

Personal-Style-Part-Two-5-960x641

استایل شخصی NIKON D810 + 70-200mm f/2.8 @ 95mm, ISO 250, 1/500, f/14.0

درباره نویسنده

سارا حسینی

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ



تماس با ما


به راحتی با ما در تماس باشید و سفارش خود را ثبت کنید.




نشانی دفتر:

اصفهان، چهار راه حکیم نظامی، جنب بانک پارسیان، مجتمع پارسیان، طبقه ۵، واحد ۱۹

شماره تماس دفتر:

۰۳۱-۳۶۸۳۱۲۸۹ (پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸ ، پنجشنبه ها ۹ الی ۱۵)

شماره تماس مدیریت:

۰۹۰۲۹۰۲۳۳۴۴ (پاسخگوئی در تمام ایام هفته از ساعت ۹ الی ۲۱)

شماره تلگرام:

۰۹۱۰۳۲۶۹۱۰۰ (صرفاً جهت اطلاع رسانی و پشتیبانی)

عکس مارکت وب سرویس ارائه دهنده خدمات نوین چاپ و طراحی در ایران

© کلیه حقوق محفوظ و مربوطه به عکس مارکت می باشد