سبک شخصی در عکاسی : مقدمه (۱)

سبک شخصی در عکاسی : مقدمه (۱)

داشتن سبک شخصی در عکاسی، یکی از مفاهیم اساسی در تمام جنبه های هنری، و نه فقط عکاسی، می باشد. هر شخص، برای دیدن دنیا روشی دارد، و هرچیزی که افراد خلق می کنند، برپایه ی همین دید منحصربفرد آن ها می باشد. هر چند، در عکاسی، حتی بیان داشتن سبک شخصی در عکاسی، نیز عجیب می باشد، از آنجا که کار ما وابسته به دنیای واقعی است، اصلا این امکان وجود دارد که یک استایل خاص داشته باشیم؟ این سوال، کاملاً به رشته ی عکاسی، مانند عکاسی طبیعت و حیات وحش، مربوط است، که ۱۰۰% به صحنه ای که طبیعت به شما ارائه می دهد و نه آنچه که شما خود به آن اضافه می کنید، وابسته است. شما چگونه می توانید شخصیت خود را در عکسی وارد کنید که نمای واقعی جهان را در یک زمان مشخص، منعکس می کند؟ سوال پیچیده ایست. اگر شما بخواهید تمام ویژگی های استایل شخصی عکاس دیگری را کپی کنید، این مسائل بسیار سخت تر خواهد شد، و زمانی که شما سبک شخصی در عکاسی  خود را آنالیز و کپی کرده، بدتر از این خواهد بود.

این مقاله، اولین بخشی از مجموعه ی چهار مقاله می باشد، که Spencer Cox، درباره ی پیچیدگی های انتخاب و برقراری سبک شخصی در عکاسی، صحبت می کند.  هر کدام به تنهایی، مقالات طولانی ای نخواهند بود، این تقسیم بندی ها به شما کمک می کند تا مابین هر مقاله، به اطلاعاتی که دریافت کرده اید فکر کرده و با برقراری آن ها، تجربه کسب کنید.

این چهار بخش شامل موارد زیر است :

  • معرفی سبک شخصی در عکاسی
  • المان های ترکیبی برای ایجاد سبک شخصی در عکاسی
  • تفاوت تاثیر روش و شخصیت شما در سبک
  • دلایلی جهت داشتن و یا نداشتن سبک شخصی در عکاسی
سبک شخصی در عکاسی

سبک شخصی در عکاسی بارش ستاره ها بر روی آلپ جنوبی، نیوزیلند NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 86mm, ISO 100, 136  ،seconds, f/5.6

سبک شخصی در عکاسی چیست؟


هر شخص، دید منحصربفرد خود را به دنیا دارد، و این اساس ساده ی سبک شخصی در عکاسی می باشد.

زمانی که چند فرد مختلف، به صحنه نگاه می کند، المان های متفاوتی در ذهن هر کدام از آن ها باقی می ماند. یک منظره در طبیعت، شاید اولین المانی که نظر من را جلب می کند، آبشاری در دور، است. شخص دیگری ممکن است به ابرهای زیبا در بالای منظره، توجه کند، و برای فرد دیگری، پرنده ای که بر شاخه ی درخت نشسته است، جذاب خواهد بود. اگر تمام افرادی که در این منظره قرار گرفته اند، عکاس باشند، عکس هایی که از این صحنه می گیرند، به صورت طبیعی، متفاوت خواهد بود.

هرچند، سبک شخصی در عکاسی، فراتر از یک تک عکسی که گرفته اید، می باشد. با این حال، نمایی از بدنه ی کلی یک پروژه بزرگتر که ، چند اثر هنری که تمام آن ها دیدی یگانه دارند، در آن دیده می شود اگر Jackson Pollock تنها یک نقاشی در تمام طول عمر خود می کشید، این کار او، نمی توانست بخشی از بدنه ی کار اصلی او باشد. اما او صدها نقاشی کشید، که سبک شخصی در عکاسی او را بنیاد نهاد.

درست است که در عکاسی، این موارد، بسیار پیچیده تر است. عکاسان، قابلیت نقاشی کردن و پاشیدن رنگ بر بوم ، برای خلق صحنه های درون تصورات خود را ندارند. از بسیاری جهات، حتی در عکاسی درون استودیو، تمام مسائل به دنیای واقعی وابسته است.

این ها، بدین معنی نیست که عکاسی نمی تواند از واقعیت منحرف شود. می توان از میکروسکوپ ها برای گرفتن عکس هایی با ظاهری بیگانه، استفاده کرد، و عکاسان حتی می توانند با روشن کردن نور فلش درون دوربین خود، ( یا در اتاق تاریک یا در شب) برای رنگ آمیزی صحنه ای که وجود ندارد، استفاده کنند. اما، در هر دو مثال گفته شده، یک عکاس دیگر می تواند دوربین را در محلی مشابه قرار داده و نتیجه ای یکسان بگیرد. نتیجه ای که هیچ نقاش، مجسمه ساز یا خواننده به آن نخواهد رسید.

همزمان، این واضح است که عکاسان می توانند مانند دیگر هنرمندان، سبک شخصی در عکاسی داشته باشند، تا بدین طریق،  کار آن ها برای مخاطبان آن ها قابل تشخیص باشد. من معمولاٌ، به دیدن امضاء و یا نماد کپی رایت بر روی عکس ها برای تشخیص اینکه عکس توسط عکاس مورد علاقه من، یا حداقل، تشخیص عکسی که در سبک آن ها گرفته شده است ( تقلب،  یا جهت تمرین)، نیاز ندارم. چیزی در کار آن ها منحصربفرد می باشد.

پس می توان گفت که سبک شخصی در عکاسی، مانند یک امضاء بدون نام ضروری است که جزئی لاینفک از اثرهای هنرمند می باشد. حتی با اینکه عکاسی بر پایه ی دنیای واقعی است، عکاسان خاص دارای کیفیت خاصی در کار خود هستند که آن ها را به هم لینک می کند.

2سبک شخصی در عکاسی  یخبندان تالاب، در طول انقلاب هوای تابستانی NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1/3, f/7.1

 چه المان هایی، سبک شخصی را شکل می دهند


المان های بی شمار کوچک و بزرگی وجود دارد که یک سبک شخصی در عکاسی فراگیر را فرم دهی کنند. اینکه همه ی آن ها را اینجا لیست کنیم، غیر ممکن خواهد بود؛ موارد مؤثر بسیار زیادی برای شکل دهی یک استایل شخصی، نقش دارد. اما می توان تعدادی از مهم ترین ها را در اینجا مورد بررسی قرار داد. لیست زیر، مروری بر سخت ترین و تاثیرگذارترین المان ها می باشد:

  1. اهمیت موضوع
  2. رنگ ( رنگبندی) یا تنالیته (سیاه و سفید)
  3. نورپردازی
  4. کامپوزیشن
  5. تنظیمات دوربین و تجهیزات

بعضی از این المان ها در مرحله ی پس از تولید و ادیت، می توانند به میزان کم و یا زیاد، تغییر کنند ( مانند پالت رنگ از عکس خاص). بسیاری از افراد، از پردازش های پس از تولید زیاد از حد، ممانعت می کنند، تا در آنچه که عکاس گرفته است، تغییری ایجاد نکند ( همان ماهیت سوژه).

نکته جالبی که در برقراری سبک شخصی در عکاسی وجود دارد، این است که حتی یکی از این المان ها، به تنهایی می تواند برای تعریف سبک شخصی عکاس، کافی باشد، یا دو عکس از دو عکاس را از هم جدا کند. حتی متغیرهایی با اهمیت کمتر، مانند تجهیزات دوربین، می تواند نقشی محوری در استایل مختص شما داشته باشد. اگر، برای مثال، تمام عکس های طبیعت خود را با لنزهای ۶۰۰ میلیمتری گرفته باشید، عکس های شما، حس یکنواختی را منتقل خواهد کرد و در ذهن باقی می مانند.

ماهیت سوژه

اگر سبک شخصی یک عکاس را آنالیز کنید، اولین چیزی که شما به آن توجه می کنید، سوژه ای است که از آن عکس گرفته اند.

سطح کاری آن ها می تواند بسیار وسیع باشد. ژانرهای عکاسی شامل : پرتره، منظره، طبیعت وحشی، ماکرو وغیره، می شوند.هرچند، ماهیت سوژه در اینجا، بسیار خاص تر و ریزتر خواهد بود. این امکان وجود دارد که یک عکاس، زمان آزاد خود را به عکاسی از کوه کانادای شمالی بپردازد،  یا دیگری ممکن است بر قله ی کوه دیگری فوکوس کند. شکل های متفاوت این کوه ها، نیز، بر روی سبک شخصی آن ها به صورت کلی، مؤثر خواهد بود.

این مثال می تواند برای عکاسان حرفه ای نیز بسط داده شود. اگر یک عکاس، یکسری عکس از پوسته های مارپیچ  میوه ها و یا یک فلفل در مقابل پس زمینه ای سیاه، بگیرد، احتمالاً تحت تإثیر Edward Weston و سبک عکاسی او بوده است. از آنجا که موضوعاتی که توسط آن ها به کاربرده است، بسیار به یکی از معروف ترین عکاس ها در تمام اعصار، شبیه است، اثر خلق شده توسط آن ها، ذهن ها را به صورت ذاتی به سمت سبک شخصی آن عکاس معروف می برد ( چه این شباهت از روی عمد باش،چه نه، به رحال بینندگان حرفه ای متوجه این شباهت خواهند شد).

رنگ یا تنالیته

رنگ و تونالیته، معمولاً به صحنه ای که در مقابل دوربین قرار دارد، وابسته است، اما با این حال، تصمیماتی که در مراحل پردازش بعد از عکاسی گرفته می شود، و یا اینکه کدام المان در منظره، در پیش زمینه قرار می گیرد، نیز در آن مؤثر است. به شخصه، اگر تمام شرایط مناسب باشد، ترجیح می دهم که عکسی با کنتراست بالا بگیرم که تون آبی تیره در آن دیده شود. اگر بخواهم تعدادی عکس را با این پالت رنگی برای نمایش دادن، ردیف کنم، مانند آنچه که در این مقاله انجام می دهم، حضور این رنگ آبی بخشی جداناپذیر از سبک من خواهد بود.

عکاسی سیاه و سفید نیز در این دسته بندی قرار می گیرد.اما باید توجه داشت که،  آیا تمام عکس های عکاس مونوکروموتیک هستند؟ و اگر این گونه است، آن ها در چه سطح تون و کنتراستی عکاسی می کنند؟ اگر شما با رنگ ها در هنگام عکاسی سروکاری ندارید، اگر عکس ها با کیفیت و کنتراست بالا باشد، بدون توجه به اینکه سوژه ی عکاسی چیست، سبک شخصی در عکاسی شما واضح و مشخص است.

سبک شخصی در عکاسیسبک شخصی در عکاسی طلوع خورشید در هوایی سرد و ابری در  NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 8/1, f/16.0،Stokksnes

 خصوصیات نور

نورپردازی تاثیر زیادی بر روی سوژه دارد، و نقش آن در عکاسی بسیار اهمیت دارد. نوع نوری که شما در عکاسی خود استفاده می کنید، از سبک شخصی شما جدانشدنی است.

برای مثال، شاید شما همیشه از مناظر در آسمانی ابری، عکس بگیرید، و مناظر را در کنتراست کم و سایه های ملایم به بینندگان نشان دهید. یا، اگر شما از مناظر مشابهی تحت نور غروب خورشید، با سایه هایی مستقیم و قوی، عکس بگیرید، این نوع نورپردازی، بخشی از سبک شخصی شما خواهد بود.

در بیشتر مواقع، این امکان وجود دارد که شما هم نیزاثرهای هنری عکاسان معروف را تنها با نورپردازی آن ها تشخیص دهید. Ansel Adams یک مثال واضح است. او به دنبال نوپردازی ها و شرایط آب و هوایی خاص درحین عکاسی خود است، که به طور خاص، شامل آسمان تیره و اشعه هایی از نور خورشید می باشد. گرفتن تعداد زیادی از عکس هایی در این شرایط، این نورپردازی را به سبک شخصی او تبدیل کرده است. هرچند او تمام عکس های خود را در نور مشابه نگرفته است، اما هر ازگاهی، عکس هایی دراین سبک می گیرد که کار خود را با آن معرفی کند.

کامپوزیشن

در زمان گرفتن عکس، تمام عکاسان باید درباره ی چگونگی قرار گیری المان ها درون قاب، تصمیم بگیرند. در واقع، از نظر من، کامپوزیشن، نقش مهمی در خلق یک عکس زیبا دارد، و هرچند تمام عکاسان، استایل ترکیبی یکنواختی ندارد، با این حال یکی از مهم ترین بخش ها در مبحث ما می باشد.

برای مثال، اگر دو عکاس به یک محل یکسان در یک زمان از روز برسند، ترکیب بندی عکس آن ها متفاوت خواهد بود. و این به دلیل نگاه منحصربفرد آن ها به دنیا می باشند. یکی ممکن است دورتر یا نزدیکتر به سوژه مد نظر خود، عکاسی کند، در حالیکه دیگری موقعیت دوربین خود را بالاتر یا پایین تر برده تا از سوژه با زاویه های مختلف عکس بگیرد.

عکاس خیابانی Bruce Gilden، براساس ترکیب خاصی که درعکس های خود بکار می برد، معروف شد، حال چه شما کار او را دوست داشته باشید، چه مورد پسند شما نباشد. Gilden پرتره ی افراد در شهر نیویورک با قرار دادن دوربین تنها در چند اینچی سوژه خود، را ثبت می کرد. او چهره ی افراد را به صورت مستقیم و در مرکز قاب قرار می داد و تمام ویژگی های چهره ی آن ها را به تصویر می کشید. شاید این روش در تمام جهان مورد پسند قرار نمی گرفت، ولی او از همین روش، توانست سبک شخصی ای را براساس این کامپوزیشن، برای خود فرم دهی کند.

تنظیمات دوربین و تجهیزات

عکاسان ادعا دارند که دوربین اهمیت چندانی در عکاسی ندارد، یک عکس خوب در نتیجه ی کار سخت عکاس است و نه تجهیزات گران قیمتی که می خرد. تا به اندازه ی زیادی این حرف درست است. هرچند، در ایجاد سبک شخصی، تجهیزات دوربین و تکنیک استفاده از آن نقش مهمی بازی می کند.

از لحاظ تنظیمات دوربین، فرض کنید که شما تمام عکس های خود را دستی گرفته و سرعت شاتر را بر روی سه ثانیه تنظیم کنید؛ مسلماً تمام عکس های شما تار خواهند شد. با این حال، می توانید از این روش، حتی از روی قصد، استفاده کنید، بدین معنی که بخواهید، عکسی را با تنظیمات اشتباه بگیرید که با آنچه که شما دنیا را می بینید، هماهنگی داشته باشد. هرچند عکاسان دیگر بدون هیچ سختی‌ای می توانند این تنظیمات را از روی شما کپی کنند، اما با این حال، این مساله نشان می دهد که بخشی از استایل شما به مقادیری که در ویوفایندر دوربین نشان داده می شود، وابسته هستند.

هرچند، این یک ادعای بحث برانگیز است، با این حال، من باور دارم که تجهیزات دوربین شما بر روی سبک شخصی کار شما مؤثر هستند. Henri Cartier-Bresson نمونه ای از این دست است. او به استفاده از لنزهای ۵۰mm “مدیوم” برای گرفتن عکس های خیابانی مشهور خود،  شناخته شده است. این زاویه ی دید،  مناسب با دید او نسبت به جهان است، و مشابه با کار اوست.

همه عکسهای ۵۰ میلیمتری که وجود دارد مختص Cartier-Bresson  نیست این واضح است که این فاصله کانونی مورد استفاده ی بسیاری از عکاسان می باشند، اما با این حال، بخش مهمی از کار او می باشد. اگر شما عکس های خیابانی گرفته شده با لنز تلفوتو را ببینید، حتی اگر ترکیب، موضوع یا تونالیته آن کار، شما را به یاد کارهای CartierBresson بیاندازد، چون از لنز مشابه استفاده نکرده است، می توانید مطمئن باشید که عکاس آن فرد دیگری بوده است.

سبک شخصی در عکاسی

سبک شخصی در عکاسی  NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 8/1, f/11.0، Glacier National Park

حرف آخر


المان های بسیار دیگری نیز در شکل دهی استایل شخصی شما مؤثر هستند، که در مقالات آینده به آن ها می پردازیم. اما تا به اینجا، با ۵ المان  آشنا شدیم و درباره ی چگونگی ترکیب آنها برای اینکه در ذهن مخاطب باقی بمانند، صحبت کردیم.

سبک شخصی یکی از موضوعات بسیار پیچیده است،  که در اینجا تنها به صورت سطحی به آن پرداختیم. اگر در اینجا شما نگران این هستید که برای انتخاب سبک شخصی خود،  از کار دیگران کپی برداری نکنید،  پس شما در مکان مناسبی قرار گرفته اید و برای خواندن مقاله ی بعدی آماده هستید. در مقاله ی بعدی به دو روش مختلف برای رسیدن به سبک شخصی در عکس های خود، روش و شخصیت، می پردازیم.

امیدواریم که این مقاله، مقدمه ی خوبی برای گرفتن اطلاعات درباره ی اصول اولیه سبک شخصی باشد. برای حال، به این بیاندیشید که چگونه آن را در کار خود وارد کنید. آیا عکس های شما از یک استایل زیر لایه ای پیروی می کنند؟ آیا تمام عکس های شما، استایلی دارند که آن ها را به هم متصل می کند؟ سبک شخصی، انتزاعی و چند وجهی می باشد، اما با این حال، موضوع بسیار مهمی برای درک کردن می باشد، مخصوصا اگر شما بخواهید عکس های شما آینه ای از دید شما به جهان باشند.

سبک شخصی در عکاسی

سبک شخصی در عکاسی  توده یخی در حال آب شدن در  NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 6/10, f/16.0، Jökulsárlón

 

درباره نویسنده

سارا حسینی

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ



تماس با ما


به راحتی با ما در تماس باشید و سفارش خود را ثبت کنید.




لطفا گزینه زیر را تیک بزنید تا صحت اطلاعات تایید شود.

نشانی دفتر:

اصفهان – چهارباغ بالا ، ایستگاه متروی شریعتی ، بن بست 25 ، ساختمان سینا ، طبقه همکف ، واحد A

شماره تماس دفتر:

۰۲۱-۴۷۶۲۴۸ (پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸ ، پنجشنبه ها ۹ الی ۱۵)

شماره تماس مدیریت:

۰۹۰۲۹۰۲۳۳۴۴ (پاسخگوئی در تمام ایام هفته از ساعت ۹ الی ۲۱)

شماره تلگرام:

۰۹۱۰۳۲۶۹۱۰۰ (صرفاً جهت اطلاع رسانی و پشتیبانی)

عکس مارکت وب سرویس ارائه دهنده خدمات نوین چاپ و طراحی در ایران

© کلیه حقوق محفوظ و مربوطه به عکس مارکت می باشد

telegram
Support_AxMarketپشتیبانی تلگرام