عکاسی استیج

عکاسی استیج

یکی از راه‌های بالا بردن توانایی‌ها در عکاسی، پرداختن به عکاسی استیج می باشد. این نوع عکاسی به دلیل شرایط خاص خود به شما کمک کرده تا عکاسی را در موقعیت های پیچیده نوردهی و حرکتی تجربه کنید. در ادامه به مقاله ای از زبان Richard Seah در این زمینه می پرازیم.

من مدت هاست که از نمایش ها و برنامه های روی استیج به صورت هفتگی عکاسی می کنم و تقریباً تمام عکس های گرفته شده زیبا و بدون خطا هستند.معمولاً، در مرکزهای هنری، هرازچندگاهی، اجراها، همایش ها و فستیوال های رایگان وجود دارد، یا در فروشگاه‌های بازار، نمایش‌هایی رایگان وابسته به موقعیت های تاریخی مانند اعیاد و تعطیلی ها، برگزار می شود. این گونه مراسم برای افرادی که در ابتدای راه خود هستند، مقرون به صرفه است.

با عکاسی استیج ، دنیای جدیدی از عکاسی در مقابل من پدید آمد، محدوده ای وسیع از نمایش‌های کلاسیک تا کنسرت های موسیقی راک و پاپ، که قبلاً شانس عکس گرفتن از آن‌ها را نداشتم.در این پروسه عکاسی، من نکات بسیاری آموختم که خوشحال می شوم آن‌ها را در قالب ۱۰ نکته از عکاسی استیج در اختیار شما بگذارم.

نزدیک شوید


اگر این امکان وجود دارد،  زودتر بروید تا صندلی ای در جلوی سالن، ذخیره کنید. و از یک لنز تلفوتو ( که برای من ۷۵-۳۰۰ زوم است) برای اینکه به صحنه نزدیک تر شوید، استفاده کنید. برای داشتن افکت های دراماتیک، باید بسیار به سوژه نزدیک شوید تا بتوانید تنها از صورت او، با تمام حالات چهره و عرق نشسته روی آن، عکس بگیرید.هرچند این ایده به نظر بسیار واضح بنظر می رسد، با این حال بسیاری از عکاسان از پشت سر سوژه عکس می گیرند. من حدس می زنم که آنها قصد دارند، منظره ای با زاویه باز برای گرفتن تمام صحنه، داشته باشند.

البته، این نوع عکس‌ها هم مناسب هستند. یک بار عکسی با زاویه باز را از آمفی تئاتر Esplande از گوشه کناری صحنه گرفتم، که تبدیل به یک عکس زیبا شد،  با صحنه ای که نورانی شده و تماشاگران در تاریکی قرار دارند. تنها مشکل این است که، هرچند بازیگر این نمایش یک پسر ۱۶ ساله بود، ولی چون عکس از فاصله گرفته شده بود، نمی شد گفت که بازیگر ۱۶ ساله است یا ۶۰ ساله!

نکته این است : اجرا کنندگان تئاتر و یا کنسرت، افرادی هستند که به نمایش گذاشتن خود علاقه دارند، پس به آن‌ها نزدیک شده تا جزئیات صورت آن‌ها را به تصویر بکشید. یک عکس کلوزآپ از پوشش آن‌ها، جواهرات، تتوها و دیگر زیورآلات، نیز می‌تواند عکس های جذابی را خلق کند.علاوه برآن، من دوست دارم تا از دست‌ها عکس بگیریم. در میان نمونه‌های مورد علاقه‌ی من در عکاسی استیج، یکی از آن‌ها که دست های گیتاریست‌ها و دست رهبر ارکستر را نشان می دهد، از همه زیباتر هستند.کنسرت درباره ی افراد روی صحنه، که اغلب اوقات افراد مشهوری هستند، می‌باشد. پس یک عکس از فاصله دور، شما را به هدف اصلی خود نمی رساند.

در وسط نشینید


زمانی که هیچ انتخابی ندارم، زمان خلاق بودن فرا می رسد. زمانی که من به صورت آگاهانه از موانع درون صحنه مانند استند های موزیک، در کامپوزیشن استفاده می کنم، نتیجه های بهتری دریافت می کنم. نمونه ای از این نوع را در عکس زیر ببنید:

عکاسی استیج

عکاسی استیج

عکاسی استیج

 

از فلش استفاده نکنید


عکاسی استیج

عکاسی استیج

یک‌بار، من یک عکاس قدیمی را دیدم که یک وسیله ی پیچیده را طراحی کرد که از دسته ها، BluTack، بندهای لاستیکی، و غیره استفاده کرد تا یک فلش ثانویه را به دوربین وصل کند. در جایی دیگر، یک عکاس را دیدم که یک فلشSlave  را در لبه ی استیج قرار داده بود که بی درنگ از او خواسته بودند، آن را بردارد.

مگر در مواردی که به صورت حرفه ای، در روش های بسیار پیچیده و خاص، استفاده می‌شود، معمولاً عکاسی با فلش نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت. عکس ها در این حالت،  حسی مرده را منتقل خواهند کرد. علاوه بر آن، فلش بازیگران را از بازی منحرف کرده و به چشم مخاطبان در اطراف شما می خورد. برخی از سالن ها در کل اجازه ی عکاسی با فلش را نمی‌دهند. پس از فلش استفاده نکنید.

به جای آن، از تنظیمات ISO بالا استفاده کنید. من معمولاً ISO را بر روی دوربین خودم بر ۱۶۰۰ قرار داده، و تا ISO 3200 اگر لازم بود، بالا می برم. برای استفاده از این تنظیمات بالا، شما به دوربین های جدید نیاز دارید ( که برای من دوربین Fuji S5 Pro می باشد) تا نتیجه ی خوبی با ایزوی بالا و نویز کم در عکس داشته باشید.

با مد شاتر اولیه یا S عکاسی کنید


 

من قبلاهمیشه از مدهای اولیه دیافراگم یا A  درنوع عکاسی استفاده می‌کردم. این‌کار برای من تبدیل به یک عادت شده بود که بدون فکر کردن آن را انجام می دادم. برای عکاسی استیج، دیافراگم را در بازترین حالت های خود تنظیم می کنم (f4  تا f5.6 ، چون لنز F2.8 ندارم) و امیدوارم بهترین نتیجه را بگیرم. اما این روش نیز، همیشه خوب نیست. برای همین عکس هایم را هر از گاهی چک می کنم. اگر آن‌ها را بسیار تاریک ببینم، سرعت شاتر را کم می کنم، چون می دانم که در این حالت باید دست های ثابت داشته باشم.

برای داشتن عکس هایی تاریک اما واضح، تا حدی، می توانید آن را درون نرم افزارهایی چون Adobe Lightroom یا Photoshop تصحیح کنید. یک عکس که به خوبی نورپردازی شده است اما دوربین در حین عکاسی لرزش داشته است، قابل استفاده نیست.  مگر نمونه ای مانند زیر، حالت چهره درامر بسیار خوب است.

از مترینگ اکسپوژر Centr –Weighted استفاده کنید


مترینگ Centre–Weighted، نتایجی صحیح تر و ثابت تری را برای صحنه های استیج ایجاد می کند، در حالیکه بعضی قسمت ها کمی نورانی تر و دیگر قسمت ها تاریک هستند. چون اکسپوژر وابسته به محلی است که لنز به آن متمرکز شده، محاسبه می شود.

اگر مناطق تاریک خیلی وسیع نباشند، با مترینگ ماتریس یا کلی، سوژه اصلی تحت نوردهی زیاد قرار خواهد گرفت. مترینگ SPOT را اصلاً نباید بکار برد. چون بسیار دقیق است. اگر شما به آرامی لنز را جابجا کنید، مثلاٌ از روی بینی به روی گونه ببرید، نتیجه ای بسیار متفاوت خواهید گرفت.

عکاسی استیج

عکاسی استیج

بالانس سفید خود را بشناسید


زمانی که من اولین slr دیجیتال خود را خریدم، فقط بلد بودم که چگونه بالانس سفید دوربین را بر روی حالت اتوماتیک قرار دهم، و همین روش بیشتر اوقات برای من جواب می داد. زمانی که عکاسی استیج را آغاز کردم، هرچند، بعد از مدتی دریافتم که بالانس سفید اتوماتیک AWB، روندی تخریبی دارد.  اولین عکس، عکسی زیبا و تقریباً کامل بود، ولی عکس بعدی رنگ های نارنجی و قرمزی در آن دیده می شد.به این نتیجه رسیدم که AWB نسبت به تغییرات رنگ ها در نورپردازی صحنه، واکنش بیش از اندازه ای را نشان می دهد. برای همین آزمایش هایی با عکاسی با دمای رنگی ثابت، حدود ۳۲۰۰ºK را آغاز کردم. نتایج با روند تخریبی متوقف شد.

با آشنایی هرچه بیشتر از دمای رنگ ها، دیگر می توانم دمای  تون را در موقع عکاسی بیابم. در بیشتر موقعیت ها، محدوده ی دمای رنگی بین  ۲۹۰۰ºK و ۳۶۰۰ºK می باشد.با این حال، من به صورت خام عکاسی کرده و تغییرات نهایی را در  Adobe Lightroom انجام می دهم. در اینجا من یافتم که کاهش تنظیمات vibrance در Lightroom تا حدود -۱۵می تواند مفید باشد. که در این صورت، تون پوست طبیعی تر خواهد بود.

از فوکوس دستی استفاده کنید


در شرایط نور کم، گزینه های اتوفوکوس، اغلب طول می کشد تا راه بیافتد.یکی از راه حل های آن استفاده از مد فوکوس Single-area، می باشد، که فوکوس‌های دوربین تنها بر روی سوژه ای که شما بر روی آن متمرکز کرده اید، قرار می گیرد. این روش کمی از روش مد فوکوس Dynamic Area سریعتر است، که دوربین از مناطق دیگر صحنه نیز، اطلاعات دریافت می کند.در حالت ایده آل، بهتر است، به فوکوس دستی عادت کنید. در شرایط نور کم، این روش از نوع اتوماتیک سریع تر عمل می کند.

صحبت درباره موارد فنی را تمام کنیم. 

از حرکت ها عکاسی کنید


قبل تر، گفتیم که بهتر است از لرزش دوربین جلوگیری کنید. اما الان می گویم که بهتر است از حرکت ها عکاسی کنید. که می تواند دستی که در حال گیتار زدن و یا ضربه زدن به درام است،باشد، یا بازوهای در حال حرکت رهبر ارکستر، و یا حتی شخصی که در حال بالاپریدن و هیجان زده شدن، با موهایی آشفته در هوا، باشد. این حرکت ها، زندگی را به عکس منتقل می کنند. همیشه عکس های ثابت و بی حرکت نگیرید.

عکاسی استیج

عکاسی استیج

برای اینکه حرکت ها را ثبت کنید، شما باید سرعت شاتر کم را مورد استفاده قرار دهید ( و این دلیل خوبی برای عکاسی در مد S است). برای این می توانید از سه پایه استفاده کنید. اما چون من سه پایه ها را دوست ندارم، معمولاً با سرعت شاتری بین ۱/۱۵ تا ۱/۳۰ ام ثانیه، دوربین را در دست قرار می دهم. و معمولاً نتیجه ی مناسبی می گیرم.

از اجرا کنندگان در استراحت عکس بگیرید


حتماً لازم نیست که از جرا کنندگان در حال بازی و یا اجرا عکس بگیرید. بهترین چهره ی آن ها در زمانی است که تازه کار خود را تمام کرده اند، زمانی که حس آرامش و راحتی را به دلیل موفق شدن در کار خود، با آهی منتقل می کنند.بیشتر عکس هایی که من بعد از کنسرت می پسندم عکس هایی هستند که بعد از روشن شدن چراغ ها گرفته می شوند.

عکس های زیادی بگیرید


اما زمانی که یک گروه متوسط از موزیسین ها برنامه ای را اجرا می کنند، تنها چند عکس می گیرم.  حتی گاهی قبل از اینکه آن ها را بر روی کامپیوتر ببینم پاک می کنم.گاهی شانس با من همراه می شود. و حتی گروه های کوچک نیز نمونه های عکس زیبایی را به همراه خواهند داشت مانند موارد زیر.

عکاسی استیج

عکاسی استیج

درباره نویسنده

سارا حسینی

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ



تماس با ما


به راحتی با ما در تماس باشید و سفارش خود را ثبت کنید.




نشانی دفتر:

اصفهان، چهار راه حکیم نظامی، جنب بانک پارسیان، مجتمع پارسیان، طبقه ۵، واحد ۱۹

شماره تماس دفتر:

۰۳۱-۳۶۸۳۱۲۸۹ (پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸ ، پنجشنبه ها ۹ الی ۱۵)

شماره تماس مدیریت:

۰۹۰۲۹۰۲۳۳۴۴ (پاسخگوئی در تمام ایام هفته از ساعت ۹ الی ۲۱)

شماره تلگرام:

۰۹۱۰۳۲۶۹۱۰۰ (صرفاً جهت اطلاع رسانی و پشتیبانی)

عکس مارکت وب سرویس ارائه دهنده خدمات نوین چاپ و طراحی در ایران

© کلیه حقوق محفوظ و مربوطه به عکس مارکت می باشد