کامپوزیشن برای عکاسی طبیعت

کامپوزیشن برای عکاسی طبیعت

در این مقاله نکاتی درباره ترکیب و کامپوزیشن برای عکاسی طبیعت و ایجاد عکسی نیرومند را از زبان ایان پلنت می خوانیم.

چشم را به درون عکس بکشانید.

%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa1

عکاسی طبیعت، کومه دریایی، پارک دولتی ساموئل اچ بردمن، از ½ ثانیه در معرض نوردهی که موج را محو می کند،  استفاده شده است. عکس با دوربین EOS 5D Mark III و ۱۶–۳۵mm f/2.8L II Canon EF لنز در f/16و  I SO 50بر روی سه پایه گرفته شده است.

یکی از راه های موثر برای تولید یک کامپوزیشن قدرتمند در عکاسی طبیعت این است که از المان های بصری برای کشیدن نگاه بیننده به صحنه عکاسی استفاده کنید. المان هایی که می توانند چشم را راهنمایی کنند، می توانند هرچیزی(خطوط، منحنی ها یا اشکال متوالی ) باشد. خطوط راهنمایی که از منظره جلو به منظره پشتی کشیده می شود واقعأ قدرتمند است و نگاه بیننده را مجذوب خود می کند. در سمت چپ عکس، من از موج های خروجی به عنوان خطوط راهنما استفاده کردم.

شکل های دیگری که در زمینه جلویی عکس وجود دارند می توانند همین کار را انجام دهند: منحنی های رودخانه چشم را وادار می کند که پیچ و خم آن را دنبال کند،  درحالی که سنگ مثلث شکل وسط عکس می تواند نقطه تمرکز در کامپوزیشن باشد. المان های چندگانه می توانند ماهرانه تر بیننده را برای کشف عکس تشویق می کند، تولی بصری نزدیک به دور، بالا به پایین اغلب منحصرأ موثر هستند.

در عکاسی طبیعت یک پس زمینه مناسب پیدا کنید.

عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت، لس کرنس، پارک ملی تورس دل پین، پاتوگانیا، شیلی : لنز ۲۴–۷۰mm f/2.8 Di VC Tamron SP با یک فیلتر پلاریزه شده برای شدت رنگ ها استفاده شد، و فیلتر ۳-stop ND برای معرض نوردهی ابری- مات : ۳۰ ثانیه در f/11 و ISO 100.

زمینه جلویی عکس عمق و بیشترین قوت را به عکس اضافه می کند. ارائه یک نقطه مرجع، می تواند صحنه های شلوغ را ساده کند. در این استخر آرام از آب در طول طلوع پر نور خورشید، من کمی عقب رفتم تا از خط ساحل منحنی شکل استفاده کنم. شکل آن بازتاب شکل کوه ها بود که کامپوزیشن عکس را بیشتر می کرد و مقدار عمق آن را اضافه می کرد.

چشم ها را با الگوهای تکرار شده در عکس درگیر کنید.

عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت، تارن۲ ، پارک ملی آکادیا : _ فیلتر پلاریزه۱۰۰–۴۰۰mm f/4.5،  لنز ۵.۶L Canon EF IS که شدت بازتاب رنگ های پاییزه را بیشتر می کند. دوربین EOS 5D Mark III ،  ۱.۳ sec at f/32 و ISO 100 .

مردم معمولأ جذب الگو ها می شوند، که بخشی از توانایی ما و نیاز بیولوژیک برای منظم کردن جهان پر از هرج و مرج است. وقتی چشم یکی از آنها را کشف میکند، می خواهد که همه المان های تکرار شده را ببیند.بنابراین، یک عکاس باهوش می تواند از ابعاد و رنگ های تکراری برای تشویق چشم بیننده برای دیدن بخش های چندگانه از ترکیب، استفاده کند. تکرارهای بصری، چشم بیننده ها را به حرکت می آورد و علاقه آن ها را درگیر می کند و انرژی ترکیبی را ایجاد می کند.

از سوی دیگر، تکرار همچنین می تواند به هارمونی و بالانس کمک کند و ساختاری را به کامپوزیشن اضافه کند، همچنین ایجاد نظم در صحنه ای که در نگاه اول نامنظم به نظر می رسد.

شما همچنین می توانید عکس طبیعت های تاثیر گذاری را با ساختن الگوی موجود در صحنه به عنوان تمرکز کلی کامپوزیشن، ثبت کنید. مانند کاری که من با شکل های عجیب و رنگ ها در برکه درون صحنه عکس بالا انجام داده ام. اشکال کمتر دینامیک از برگ های زنبق آبی شناور درون آب که در پس زمینه محو شده اند، ساختار کلی و نظمی خاص برای مجموعه ای از المان های بصری بی نظم و پر انرژی ایجاد کرده است.

بر روی سوژه خود تاکید کنید.

عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت، میمون قرمز، پارک حفاظت ملی تامبوپاتا ،پرو ، تله دوربین ۵۰۰mm f/4L Canon EF با توسعه دهنده ۱.۴x Canon EF برای عکس گرفتن با دیافراگم کاملأ باز  برای عمق میدان سطحی استفاده شد. در معرض نوردهی : ۱/۲۰۰ secو  ISO 800، با دوربین EOS 5D Mark III نصب شده بر سه پایه.

از المان های بصری برای جلب توجه بینندگان تان به آنچه که واقعأ اهمیت دارد، استفاده کنید. ایجاد چهارچوب در عکاسی یکی از ابزار  های موثر برای ساده کردن عکس و تمرکز بر موضوع اصلی آن است. برای مثال شاخه های درخت قوس دار، پنجره انبار، و قوس های طبیعی از این چهارچوب ها خواهند بود. اما قاب ها همچنین می توانند با استفاده از چندین المان بصری در اطراف سوژه فراهم شوند. گاهی اوقات بهتر است که تضادی بین المانی که به عنوان قاب استفاده می شود و سوژه وجود داشته باشد (سایه درختان در اطراف قله کوه پوشیده با نور) می تواند مثال خوبی باشد.

 یکی دیگر از راه های جذب مخاطب به سوژه ی مورد نظرتان استفاده از نور است: نور گذاری بر روی سوژه، یا ایجاد یک دوز روشنایی در پشت سوژه تان می تواند تمرکز بیننده را برای عکاسی طبیعت شما فراهم کند. برای این عکس، من از قرار دادن میمون در قاب خاصی استفاده کردم، میمون در الگویی از برگ هایی که فوکوس دوربین بر آنها قرار ندارد و کمی توسط نور خورشید روشن شده اند، قرار گرفته است. نور کمی که به میمون تابیده شده نیز توجه مخاطب را به سمت آن جلب می کند.

ایجاد انرژی بصری

عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت، لاگو پهو،  پارک ملی تورس دل پین، پاتوگانیا، شیلی،  با در معرض نور ۶۰ ثانیه ای قرار گرفتن در f/5 حرکتی محو و تار را در ابرها ایجاد می کند. دوربین EOS 5D Mark III و لنز ۱۶–۳۵mm f/2.8L II Canon EF بر روی سه پایه برای ISO 400 استفاده شده است.

به دنبال راهی بگردید که حس انرژی را به عکاسی طبیعت شما منتقل کند. از خطوط و شکل های که دارای شیب ها یا نقاطی در جهت های مختلف هستند،  استفاده کنید. به ردیف درخت هایی که برگ های آن ها به جهتی اشاره دارند و ابرهای موجود در آسمان که در خلاف آن جهت هستند، فکر کنید. اما دقت کنید: انرژی بیش از حد ممکن است عکس را از تعادل خارج کند، یک نمونه مثال کلاسیک، حیوانی است که در حال دویدن به سمت بیرونی لبه ی قاب و نه به سمت درون آن است. اینکه المان محرک در معرض نوردهی طولانی قرار گیرد، نیز می تواند حس انرژی را منتقل کند، المان محرک محو شده می تواند خطوط و شکل های ترکیبی را ایجاد کند که نظر بیننده را جلب کند. در عکس بالا  جهت ابرها را در مقابل خطوط مورب و مات زیرین عکس می بینید که انرژی را به قاب عکس اضافه کرده است.

منبع : Ian Plant

درباره نویسنده

سارا حسینی

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

تماس با ما


به راحتی با ما در تماس باشید و سفارش خود را ثبت کنید.




نشانی دفتر:

اصفهان، چهار راه حکیم نظامی، جنب بانک پارسیان، مجتمع پارسیان، طبقه ۵، واحد ۱۹

شماره تماس دفتر:

۰۳۱-۳۶۸۳۱۲۸۹ (پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸ ، پنجشنبه ها ۹ الی ۱۵)

شماره تماس مدیریت:

۰۹۰۲۹۰۲۳۳۴۴ (پاسخگوئی در تمام ایام هفته از ساعت ۹ الی ۲۱)

شماره تلگرام:

۰۹۱۰۳۲۶۹۱۰۰ (صرفاً جهت اطلاع رسانی و پشتیبانی)

عکس مارکت وب سرویس ارائه دهنده خدمات نوین چاپ و طراحی در ایران

© کلیه حقوق محفوظ و مربوطه به عکس مارکت می باشد